odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Vláda dnes na návrh Ministerstva financí schválila odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

zdroj: ŽUROVEC, Michal, tisková zpráva Ministerstva financí ČR, [16. 10. 2020]

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

Podnikatel.cz: 10 podnikatelských asociací a jejich názory na elektronickou evidenci tržeb

Zatímco některé podnikatelské asociace zákon o evidenci tržeb podporují, jiné nemohou kvůli EET přijít Andreji Babišovi na jméno. Přečtěte si názory 10 svazů. Elektronická evidence tržeb (EET) nerozděluje pouze politickou scénu, nýbrž i samotné podnikatele. Zatímco některé podnikatelské asociace zákon v podstatě bez výhrad podporují, jiné se kategoricky staví proti. Přečtěte si názory 10 oslovených podnikatelských svazů.

Otázky:

1) Souhlasíte s aktuální verzí zákona? Proč ano, či ne?

2) Kterých všech podnikatelů by se EET měla týkat, aby pro vás byl zákon přijatelný?

3) Je nějaká konkrétní věc, která vám na předloženém zákoně vysloveně vadí?


Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR)

1) Respektujeme, že to je kompromisní řešení. Úplně vše, co jsme chtěli, tam sice není, ale korektně musím říci, že většina našich požadavků byla splněna. A nehovořím v tuto chvíli pouze o tom, co v zákoně jest, ale i tom, co bylo domluveno nad rámec zákona, zejména daňové úlevy.

2) EET by se dle našeho názoru neměla dále rozšiřovat, tedy měla by se týkat pouze prvních dvou vln podnikatelů, které jsou dnes na stole. Jedná se o restaurace, ubytovací zařízení a maloobchod s velkoobchodem. Toto je jasně dohodnuto s panem ministrem, tedy například řemeslníci mohou být zatím klidní. Samozřejmě, že vím, že zákon je napsán tak, že i další skupiny mohou být někdy do EET zahrnuti, ale diskutovat v tuto chvíli, co případně bude za dva nebo tři roky, je zbytečné. Slovo ministra je pro mě v tuto chvíli důležitější než spekulace některých médií. Jakákoliv další vláda, bude-li chtít, může EET rozšířit či zrušit, má na to vždy dost prostředků. Na druhou stranu, nedovedu si představit, že tak kdokoliv učiní bez seriózní diskuse se zástupci podnikatelů.

3) V tuto chvíli stále zákon umožňuje zavést účtenkovou loterii. Ta je pro nás, jakožto průběžný kontrolní nástroj, nepřijatelná. Stále intenzivně jednáme a snažíme se věcnými argumenty přesvědčit prakticky všechny parlamentní strany, že účtenková loterie je nekonečný nesmysl, který nám akorát udělá mezinárodní ostudu, aniž by přinesl nějaký efekt. Stačí se podívat na Slovensko. Fronty u pokladen, losují se zejména účtenky větších prodejců, kteří by účtenky dali i bez soutěže,  a běžné zákazníky to akorát zdržuje, neboť si soutěživí spotřebitelé rozdělují nákup na tři košíky. Přínos do státní pokladny je tam díky tomu o jedno promile na DPH více. Čili fiasko, ostuda a naštvaný prodejce i spotřebitel.

 

Celý článek naleznete zde:
http://www.podnikatel.cz/clanky/10-podnikatelskych-asociaci-a-jejich-nazory-na-elektronickou-evidenci-trzeb/

Zpět

close
detail