Pozastavení EET

Novela zákona o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu, která nabývá účinnosti ke dni 3. června 2020, prodlužuje odklad elektronické evidence tržeb až do konce letošního roku jak pro subjekty, které spadají do prvních dvou vln (tedy velkoobchod, maloobchod, stravovací a ubytovací služby), tak pro subjekty, které měly původně začít evidovat od 1. května. Povinnost evidovat tržby tak vzniká subjektům, bez ohledu na to, do které fáze evidence tržeb spadají, k datu 1. ledna 2021. Pozastavení EET se týká běžného, zjednodušeného I zvláštního režimu evidence tržeb.

Pozastavení EET znamená, že do konce roku 2020 nemusí poplatníci odesílat údaje o tržbách správci daně, nemusí vystavovat účtenky dle zákona o evidenci tržeb a nemají povinnost umístit informační oznámení. Poplatníci, kterým skončila nebo jim bude končit platnost certifikátu, mohou výměnu certifikátu odložit a potřebné kroky učinit před opětovným spuštěním evidence tržeb. Stejně tak lze odložit podání žádosti o přidělení autentizačních údajů či podání žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu. Žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu, které budou podány ode dne nabytí účinnosti novely do 30. září 2020, bude Finanční správa vyřizovat až po 1. říjnu 2020, proto doporučujeme poplatníkům, kteří mají zájem žádat o zvláštní režim a žádost zatím nepodali, aby tak učinili až po 1. říjnu 2020.

Poplatníky, kteří již autentizačními údaji, pokladním certifikátem či bloky účtenek disponují, upozorňujeme, že i nadále trvá povinnost zacházet s nimi tak, aby předešli jejich zneužití.

I přes provedený odklad je systém EET v současné době plně funkční. Pokud poplatníci chtějí tržby evidovat, nic jim v tom nebrání. Budou však evidovat na dobrovolné bázi nad rámec jejich povinností. Z EET se nemusí nijak odhlašovat. Přerušení evidování tržeb po dobu odkladu nemusí na finanční úřad hlásit.

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

3. a 4. fáze EET v březnu a červnu příštího roku neodstartuje

Ústavní soud (ÚS) zrušil svým Nálezem ze dne 12. 12. 2017, zveřejněném 15. 12. 2017, některá ustanovení zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb (ZoET).

Co rozhodnutí ÚS v praxi znamená:

Ke dni 28. 2. 2018 se ruší povinnost:

-          evidovat tržby hrazené kartou (viz ustanovení § 5 písm. b) ZoET)

-          evidovat tržby při platbách on-line (viz § 18 odst. 2 písm. b) ZoET)

-          uvádět na účtence daňové identifikační číslo poplatníka (viz § 20 odst. 1 písm. b) ZoET), a to i v případě, žen pověřil evidováním tržby jiného poplatníka (viz § 20 odst. 2 ZoET). Nadále zůstává povinnost uvádět DIČ poplatníka v datové zprávě o tržbě.

Dále se ruší povinnost evidovat tržby zařazené původně zákonem do 3. a 4. fáze evidence tržeb od 1. 3. 2018 resp. od 1. 6. 2018 (viz § 37 odst. 1 písm. b) ve slovech „do konce patnáctého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona“ a písm. c) ZoET). Zrušení náběhu 3. a 4. fáze EET vychází ze zjištění, že vláda předem náležitě nezvážila dopad na zbývající podnikatele svobodná povolání.

Rozhodnutím Ústavního soudu nebyla zrušena možnost evidovat tržby spadající do 3. a 4. fáze EET definitivně, a nadále je dána možnost znovu posoudit a stanovit výjimky a pravidla týkající se tržeb v uvedených fázích EET a schválit je zákonem.

 

Ke dni 31. 12. 2018 končí možnost upravovat rozsah evidenční povinnosti nařízením vlády a ruší se:

-          Zmocnění vlády, aby mohla stanovit tržby evidované ve zjednodušeném režimu nařízením vlády (§ 10 odst. 2) ZoET)

-          Zmocnění vlády, aby mohla stanovit tržby vyloučené z evidence tržeb nařízením vlády (§ 12 odst. 4) ZoET).

-          Zmocnění vlády, aby mohla nařízením vlády stanovit tržby, které nejsou dočasně evidovanými tržbami (§ 37 odst. 3) ZoET)

Povolení evidovat tržby ve zjednodušeném režimu nadále vydává místně příslušný správce daně na žádost poplatníka, pokud by evidování dané tržby běžným způsobem znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti tohoto poplatníka, ze které tato tržby plyne (viz § 11 ZoET). Tržby, jež lze evidovat ve zjednodušeném režimu mohou být také stanoveny novelou zákona o evidenci tržeb.

Tržby vyloučené z evidence tržeb lze od 1. 1. 2019 stanovit pouze zákonem, resp. jeho novelou, tedy schválením Poslaneckou sněmovnou.

Pravomoc rozhodnout, že některé tržby nejsou ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona dočasně evidovanými tržbami, umožňuje citovaný Nález Ústavního soudu od 1. 1. 2019 pouze Poslanecké sněmovně.

 

Nařízení vlády č. 376/2017 Sb., o vyloučení některých tržeb z evidence tržeb, (tržby těžce zrakově postižených osob a tržby z prodeje sladkovodních ryb dočasně vyloučené z evidence tržeb) pozbývá platnosti uplynutím dne 31. prosince 2018.

Také toto rozhodnutí Ústavního soudu předpokládá, že uvedené výjimky bude upravovat novelizovaný zákon schválený Poslaneckou sněmovnou.

Celé znění Nálezu Ústavního soudu naleznete na:

https://www.usoud.cz/fileadmin/user_upload/Tiskova_mluvci/Publikovane_nalezy/2017/Pl._US_26_16_na_web_vcetne_nekterych_disentu.pdf

 

Názor AMSP ČR:

AMSP ČR považuje odložení náběhu 3. a 4. fáze EET za žádoucí, neboť poskytuje možnost, aby se detailně dojednaly podmínky pro podnikatele a uplatnily se i dlouhodobé požadavky Asociace na vynětí podnikatelů s nízkými tržbami. Rovněž vynětí e-shopů z EET hodnotí AMSP ČR pozitivně, mj. toto opatření prosazovala od počátku s odkazem na fakt, že zanechávají digitální stopu a jejich příjmy jsou jednoduše dohledatelné v elektronické podobě. DIČ podnikatelů fyzických osob v podobě rodného čísla AMSP ČR vítá, obecně zastává Asociace názor, že není nezbytné citlivé údaje o podnikatelích (ŘČ, bydliště statutárních orgánů ad.) poskytovat široké veřejnosti.

Zpět

close
detail