odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Vláda dnes na návrh Ministerstva financí schválila odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

zdroj: ŽUROVEC, Michal, tisková zpráva Ministerstva financí ČR, [16. 10. 2020]

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

3. a 4. fáze EET v březnu a červnu příštího roku neodstartuje

Ústavní soud (ÚS) zrušil svým Nálezem ze dne 12. 12. 2017, zveřejněném 15. 12. 2017, některá ustanovení zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb (ZoET).

Co rozhodnutí ÚS v praxi znamená:

Ke dni 28. 2. 2018 se ruší povinnost:

-          evidovat tržby hrazené kartou (viz ustanovení § 5 písm. b) ZoET)

-          evidovat tržby při platbách on-line (viz § 18 odst. 2 písm. b) ZoET)

-          uvádět na účtence daňové identifikační číslo poplatníka (viz § 20 odst. 1 písm. b) ZoET), a to i v případě, žen pověřil evidováním tržby jiného poplatníka (viz § 20 odst. 2 ZoET). Nadále zůstává povinnost uvádět DIČ poplatníka v datové zprávě o tržbě.

Dále se ruší povinnost evidovat tržby zařazené původně zákonem do 3. a 4. fáze evidence tržeb od 1. 3. 2018 resp. od 1. 6. 2018 (viz § 37 odst. 1 písm. b) ve slovech „do konce patnáctého kalendářního měsíce ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona“ a písm. c) ZoET). Zrušení náběhu 3. a 4. fáze EET vychází ze zjištění, že vláda předem náležitě nezvážila dopad na zbývající podnikatele svobodná povolání.

Rozhodnutím Ústavního soudu nebyla zrušena možnost evidovat tržby spadající do 3. a 4. fáze EET definitivně, a nadále je dána možnost znovu posoudit a stanovit výjimky a pravidla týkající se tržeb v uvedených fázích EET a schválit je zákonem.

 

Ke dni 31. 12. 2018 končí možnost upravovat rozsah evidenční povinnosti nařízením vlády a ruší se:

-          Zmocnění vlády, aby mohla stanovit tržby evidované ve zjednodušeném režimu nařízením vlády (§ 10 odst. 2) ZoET)

-          Zmocnění vlády, aby mohla stanovit tržby vyloučené z evidence tržeb nařízením vlády (§ 12 odst. 4) ZoET).

-          Zmocnění vlády, aby mohla nařízením vlády stanovit tržby, které nejsou dočasně evidovanými tržbami (§ 37 odst. 3) ZoET)

Povolení evidovat tržby ve zjednodušeném režimu nadále vydává místně příslušný správce daně na žádost poplatníka, pokud by evidování dané tržby běžným způsobem znemožnilo nebo zásadně ztížilo plynulý a hospodárný výkon činnosti tohoto poplatníka, ze které tato tržby plyne (viz § 11 ZoET). Tržby, jež lze evidovat ve zjednodušeném režimu mohou být také stanoveny novelou zákona o evidenci tržeb.

Tržby vyloučené z evidence tržeb lze od 1. 1. 2019 stanovit pouze zákonem, resp. jeho novelou, tedy schválením Poslaneckou sněmovnou.

Pravomoc rozhodnout, že některé tržby nejsou ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona dočasně evidovanými tržbami, umožňuje citovaný Nález Ústavního soudu od 1. 1. 2019 pouze Poslanecké sněmovně.

 

Nařízení vlády č. 376/2017 Sb., o vyloučení některých tržeb z evidence tržeb, (tržby těžce zrakově postižených osob a tržby z prodeje sladkovodních ryb dočasně vyloučené z evidence tržeb) pozbývá platnosti uplynutím dne 31. prosince 2018.

Také toto rozhodnutí Ústavního soudu předpokládá, že uvedené výjimky bude upravovat novelizovaný zákon schválený Poslaneckou sněmovnou.

Celé znění Nálezu Ústavního soudu naleznete na:

https://www.usoud.cz/fileadmin/user_upload/Tiskova_mluvci/Publikovane_nalezy/2017/Pl._US_26_16_na_web_vcetne_nekterych_disentu.pdf

 

Názor AMSP ČR:

AMSP ČR považuje odložení náběhu 3. a 4. fáze EET za žádoucí, neboť poskytuje možnost, aby se detailně dojednaly podmínky pro podnikatele a uplatnily se i dlouhodobé požadavky Asociace na vynětí podnikatelů s nízkými tržbami. Rovněž vynětí e-shopů z EET hodnotí AMSP ČR pozitivně, mj. toto opatření prosazovala od počátku s odkazem na fakt, že zanechávají digitální stopu a jejich příjmy jsou jednoduše dohledatelné v elektronické podobě. DIČ podnikatelů fyzických osob v podobě rodného čísla AMSP ČR vítá, obecně zastává Asociace názor, že není nezbytné citlivé údaje o podnikatelích (ŘČ, bydliště statutárních orgánů ad.) poskytovat široké veřejnosti.

Zpět

close
detail