odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Vláda dnes na návrh Ministerstva financí schválila odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

zdroj: ŽUROVEC, Michal, tisková zpráva Ministerstva financí ČR, [16. 10. 2020]

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

Technická specifikace k evidenci tržeb je na světě

Technické zadání k evidenci tržeb, která se naostro spustí od prosince, bylo nyní zveřejněno Finanční správou. Technická specifikace je primárně určena nikoli podnikatelům samotným, nýbrž vývojářům softwarů, kteří budou nabízet a instalovat tento program do přístrojů, jež budou poté podnikatelé pro evidování tržeb používat.

Elektronická evidence tržeb (EET) v praxi znamená, že první skupina podnikatelů (UBYTOVÁNÍ, STRAVOVÁNÍ a POHOSTINSTVÍ) začne od 1. prosince 2016 elektronicky on-line evidovat tržby, a zákazník obdrží od obchodníka účtenku s unikátním kódem finanční správy. O tři měsíce později (od 1.3.2017) se připojí segment MALOOBCHODU a VELKOOBCHODU, a po přibližně dalším roce se mají zapojit ostatní činnosti.

Finanční správa nyní zveřejnila technickou specifikaci pro účely vývoje či úpravy pokladních zařízení. Tento dokument není určen primárně podnikatelům, firmám ani zákazníkům, ale je určen především přímo IT vývojářům softwarů. Popisuje datové rozhraní pro příjem a potvrzování datových zpráv obsahujících údaje o tržbě, které budou podnikatelé povinni zasílat pro každou uskutečněnou tržbu podle zákona o evidenci tržeb.  Technická dokumentace obsahuje kromě podrobného popisu formátu a struktury datových zpráv evidovaných tržeb i definici XML schématu a definici webových služeb pro komunikaci.

Od června by navíc mělo být k dispozici tzv. integrační prostředí pro testování výrobců pokladních systémů a vývojářů SW, s názvem PlayGround.

Detaily je možné nalézt ZDE.

Autentizace (tj. registrace k EET) bude přitom možná od září 2016. „Podnikatelé by se však také na evidenci tržeb měli připravit v dostatečném předstihu. Obvykle pak nastává zbytečná hektika. Dnes jsme k EET odstartovali Road Show v Českých Budějovicích, která bude putovat po všech bývalých krajských městech, a bylo nabito do posledního místa,“ říká místopředsedkyně AMSP ČR Pavla Břečková.

CYKLUS ŽIVÝCH SEMINÁŘŮ (Road Show) byl vytvořen právě za účelem maximálního usnadnění nástupu nového systému pro podnikatele a je po registraci ZDARMA. Věcně se tam řeší konkrétní praktické korky k zavedení ET do provozu, jakož se věnujeme i nejběžnějším problémům. Jádro pak spočívá ve vysvětlení a představení možností technických řešení pro jednotlivé typy provozů, včetně ukázky přístrojů a technického poradenství. Termíny informační ROAD SHOW jsou průběžně na webu www.eltrzby.cz, přičemž odběratelé novinek tuto informaci dostanou do svých mailových schránek automaticky.

Zpět

close
detail