odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Vláda dnes na návrh Ministerstva financí schválila odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

zdroj: ŽUROVEC, Michal, tisková zpráva Ministerstva financí ČR, [16. 10. 2020]

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

Česká televize, OVM: Drobní řemeslníci se podle Babiše evidenci tržeb zatím vyhnou

S online evidencí tržeb pro malíře, truhláře, kadeřnice nebo třeba prodavače na farmářských trzích zatím nepočítáme, zmínil ministr financí Andrej Babiš (ANO). V Otázkách Václava Moravce zopakoval, že elektronická kontrola by měla od nového roku začít postupně u restaurací, hotelů či maloobchodu. Má jít zhruba o 300 tisíc subjektů. O dalším rozšíření se resort rozhodne podle průběžných analýz.

Babišovo ministerstvo chce nyní upravit návrh tak, aby se zprvu týkal právě restaurací, hotelů a malo- i velkoobchodu. To dělá dohromady zhruba 300 tisíc firem. Jen u restaurací by stát po zavedení centrální evidence mohl podle odhadů MF vybrat až 11 miliard korun – v současnosti to je zhruba polovina. Ruku v ruce s transparentním výběrem by ministr posléze rád snížil DPH právě u restauračních zařízení z 21 procent na 15 procent. Snížení by se ale nemělo týkat alkoholických nápojů.

Systém má začít fungovat od začátku příštího roku. Opoziční ODS ale hrozí obstrukcemi a tvrdí, že dosud není jasné, jaké bude mít evidence dopady na podnikatele. Lidovci rovnou žádají po ministerstvu příslušnou studii. "Celý software a internetová aplikace spojení s finanční správou budou stát 100 až 300 korun měsíčně... Kdo nemá ani 2000 korun za rok, tak ať radši nepodniká," odpovídá Babiš.

Návrh má své silné příznivce i odpůrce. Podporuje ho například Hospodářská komora a s výhradami také Asociace malých a středních podniků, nelíbí se naopak sdružení podnikatelů a manažerů. "Zásadní problém je v tom, že stát přenáší svoji práci a svoji zodpovědnost na bedra podnikatelů. Má být používán takový nástroj, který má tu nejnižší restriktivní schopnost. Místo aby ministerstvo vykonávalo kontroly, uvalí povinnost na všechny podnikatele," řekl před několika dny šéf asociace Radomil Bábek v Událostech, komentářích. Podobně mluví o centrální evidenci jako "zbytečné šikaně" také opoziční TOP 09.

Podle plánů MF by od roku 2016 pokladny obchodníků měly být napojeny na internet a informace o každé přijaté platbě by okamžitě dostávaly finanční úřady. Podnikatel následně účtenku vytiskne a zákazník by měl povinnost ji převzít.

Nový systém by měl omezit takzvanou šedou ekonomiku, která v ČR tvoří přibližně 16 až 20 procent hrubého domácího produktu, tedy asi 600 miliard korun. Stát totiž platbou bez dokladu přichází o daňové příjmy z DPH. Ministerstvo financí se opatřením inspirovalo v Chorvatsku, kde centrální evidence tržeb přispěla k výrazně lepšímu výběru daní.

  • Prvotní náklady na zazvedení elektronické evidence tržeb dosáhnou maximálně 317 milionů korun. Provoz systému vyjde podle Babiše na 250 milionů.

Ministerstvo financí očekává, že po úplném zavedení elektronické evidence tržeb by mohl rozpočet získat navíc deset miliard korun ročně. Ministerstvo financí poslalo návrh zákona k připomínkám už v únoru. Poslanci by jej pak mohli schvalovat v létě. Podle údajů Českého statistického úřadu přitom státu každý rok uteče na daních kolem 150 miliard korun.

Celý článek na webu České televize zde.

Zpět

close
detail