odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Vláda dnes na návrh Ministerstva financí schválila odklad všech čtyř fází elektronické evidence tržeb na 1. ledna 2023. Podnikatelé, kteří budou chtít své tržby elektronicky evidovat dobrovolně, tak budou moci činit i nadále. Ministerstvo financí k tomuto kroku přistoupilo na základě pečlivého zhodnocení nejaktuálnější zdravotní situace, výhledu ekonomického vývoje a po dnešní konzultaci se všemi podnikatelskými svazy, asociacemi a komorami.

„Hlavním cílem elektronické evidence tržeb vždy bylo narovnání podnikatelského prostředí. V tuto chvíli je však prioritou samotná záchrana podnikání. Zjednodušeně řečeno, pokud vám zatéká do podkroví, nebudete zastřihávat anglický trávník. Až střechu opravíte, můžete se zase pustit do zahrady,“ vysvětluje své rozhodnutí ministryně Alena Schillerová. „Elektronická evidence tržeb je úspěšným projektem a dnešní konzultace s podnikateli nám potvrdila, že má stále jejich silnou podporu, byť s odkladem vzhledem k současné zdravotní situaci plně souhlasí“ dodává ministryně financí.

 

zdroj: ŽUROVEC, Michal, tisková zpráva Ministerstva financí ČR, [16. 10. 2020]

Jak na papírovou evidenci tržeb?

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

Využití tzv. papírové evidence tržeb (v zákoně „zvláštní režim“) zavedla novela zákona o evidenci tržeb, účinná od 1. 5. 2020.

AMSP ČR se podařilo prosadit požadavek, aby vládou původně navržená hranice 200 000 Kč pro povolení zvláštního režimu byla zvýšena na 600 000 Kč příjmů v hotovosti za poslední 4 bezprostředně předcházející kalendářní čtvrtletí. Nejmenší živnostníci si tak nebudou muset pořizovat zařízení k evidování tržeb, připojení k internetu a tiskárnu účtenek. Je pouze na jejich uvážení (při splnění dalších podmínek uvedených níže), zda budou evidovat elektronicky nebo papírovými účtenkami.

Jak postupovat při žádosti o povolení evidovat tržby ve zvláštním režimu naleznete ZDE.

Autentizace pro 3. a 4. fázi EET

EET odložena do 31. 12. 2020

Prezident republiky 28. 5. 2020 podepsal odložení EET pro všechny vlny do konce roku 2020. Jak subjekty, které spadaly do prvních dvou vln, tedy velkoobchod, maloobchod, stravování a ubytování, tak subjekty, které měly původně začít evidovat 1. května 2020, tj. řemeslníci , kadeřníci a zbývající obory, začnou evidovat své tržby až 1. ledna 2021.

AMSP ČR připravuje na konec roku 2020 informační akce v regionech pro cílové skupiny podnikatelů pro 3. a 4. vlnu.

 

Pro všechny, koho se týká elektronická evidence tržeb OD 1.5.2020, platí povinnost AUTENTIZACE (tj. získání přístupu umožňujícího registraci k EET). Ta je možná již nyní a není vhodné ji nechávat na poslední chvíli. Kroky k úspěšné autentizaci naleznete ZDE.

Aktuality

Hospodářské noviny: Babiš ustoupil řemeslníkům. Tržby budou evidovat jen restaurace, hotely a obchodníci

  • Ministr financí Andrej Babiš chce elektronickou evidenci tržeb zavést u restauračních služeb, hotelů, maloobchodů a velkoobchodů.
  • Původně se přitom plánovalo, že na ministerské servery budou posílat e-účtenky povinně v podstatě všichni.
  • Elektronická evidence je pro Babiše klíčové opatření, on a jeho tým si od něj slibují zlepšení výběru daní.

Přesně před dvěma týdny se konala na ministerstvu financí schůzka, která rozhodla o podnikatelském komfortu stovek tisíc českých živnostníků. V pondělí 9. března se v kanceláři Andreje Babiše rozhodlo, že elektronická evidence tržeb se nebude týkat řemeslníků a dalších drobných podnikatelů.

„Řešíme už jen restaurační služby, hotely, maloobchod a velkoobchod,“ prohlásil ministr financí Babiš. Klíčového setkání, kde se kritizované parametry změnily, se kromě něj zúčastnila také jeho náměstkyně Simona Hornochová, šéf finanční správy Martin Janeček a tři zástupci Asociace malých a středních podniků - výkonná ředitelka Eva Svobodová, místopředsedkyně představenstva Pavla Břečková a předseda Karel Havlíček. „Je to velmi racionální rozhodnutí,“ řekl Havlíček.

Původně se přitom plánovalo, že na ministerské servery budou posílat e-účtenky povinně v podstatě všichni. Ještě lednová analýza, kterou schválila vláda, připouštěla jen minimum výjimek - například majitele horské chaty bez stálého připojení k internetu nebo řidiče autobusu. Postupně se ale začala vršit kritika jak od parlamentní opozice, tak zevnitř koalice.

„Vzhledem k tomu, že jsme to sami navrhovali, jsem rád, že s tím ministr financí souhlasí,“ podpořil vicepremiér a šéf lidovců Pavel Bělobrádek vyjmutí řemeslníků ze systému, který má být modernější obdobou registračních pokladen.

Elektronická evidence je pro Andreje Babiše klíčové opatření, on a jeho tým si od něj slibují zlepšení výběru daní. Proč nakonec šéf hnutí ANO ustoupil a zjemní podmínky? Kvůli tomu, že zatímco u restaurací si kontroloři celkem snadno vynutí dodržování zákona, u takového malíře pokojů, který každý den pracuje jinde, by to bylo složitější, navíc by tam byla musela být řada výjimek. A ani potenciální výnos pro státní rozpočet není tak vysoký, aby stál za politické riziko - Babiš si při vysvětlování stihl znepřátelit vietnamské prodejce, stánkaře, na tématu se začala zvýrazňovat ODS a nutnost pořídit si přenosnou tiskárnu, případně mobil či tablet (byť s daňovou slevou), hrozila, že proti šéfovi ANO poštve klíčovou volební vrstvu.

„Ono by se tou povinností zase tolik nevyřešilo. Kdybyste se doma dohodl se zedníkem, že vám opraví plot bez dokladu, elektronická evidence by s tím nic nezmohla,“ dodal Karel Havlíček, který s Babišem o změnách chystaného zákona vyjednával posledního půlroku.

Od příštího roku (zřejmě ale až od dubna či léta) tedy budou muset povinně posílat kopie účtenek do státní databáze restaurace a hotely, od ledna 2017 se přidají prodejny, včetně těch internetových, a velkoobchody. Do rozpočtu by díky tomu mělo podle odhadů Babišových podřízených přitéct nejméně o deset miliard navíc.

Útěchou pro restauratéry může být, že se pravděpodobně přesunou do snížené sazby DPH, takže nebudou odvádět jednadvacet procent, ale jen patnáct. „Mohlo by to fungovat jako taková pojistka proti příliš dramatickému zvedání cen. Tento segment vykazuje velkou nechuť k daňovým odvodům,“ vysvětlila Babišova náměstkyně Simona Hornochová.

Oproti původním plánům pak dojde ještě minimálně k jedné změně. Návrh zákona o elektronické evidenci tržeb počítal s tím, že každý zákazník si bude muset povinně převzít účtenku, byť bez hrozby nějaké sankce. Ani takový nápad se ale nesetkal s pochopením, kritizoval to třeba ministr průmyslu Jan Mládek z ČSSD.

„Akceptovali jsme vznesené připomínky a z návrhu zákona jsme povinnost zákazníka účtenku převzít úplně odstranili. Je tedy zcela na rozhodnutí každého jednotlivce, zda si účtenku fyzicky převezme,“ uvedla mluvčí finanční správy Petra Petlachová.

Celý článek na webu iHned.cz zde.

Luboš Kreč, Hospodářské noviny

Zpět

close
detail